Arbeidsmarktcommunicatie en employer brand
Waarom is dit zo belangrijk?
Heb jij in jouw organisatie ook moeite met het aantrekken van het juiste talent? Is vacatures uitzetten bijna een dagtaak geworden? Of staan detacheringsbureaus onder de meest recente gesprekken op je mobiel? Spreek jij kandidaten voor een functie waar ze eigenlijk geen juist cv voor hebben? In de huidige arbeidsmarkt ben je dan echt geen rare vogel.
Vreemd… Op de huidige arbeidsmarkt is het werkloosheidspercentage extreem laag. Toch blijft het aantal vacatures maar toenemen. Je moet als organisatie dus steeds creatiever omgaan en tijd investeren in het neerzetten van een employer brand. Met dit employer brand kun jij de arbeidsmarkt betreden in combinatie met de beste middelen. Je arbeidsmarktcommunicatie dus. Maar hoe ga je te werk?
Fase 1: hoe aantrekkelijk ben je eigenlijk als werkgever?
Onder het motto “extern winnen is intern beginnen” ga je onderzoek doen naar je eigen organisatie. Dit moet natuurlijk abstract en objectief gebeuren. Ons advies is dan ook: doe dit niet zelf. Je medewerker is vaak eerlijker tegen iemand die geen belang heeft bij de antwoorden die hij/zij geeft. Tegen iemand die uiteindelijk zijn/haar toekomst in de organisatie bepaalt, is hij wellicht iets minder openhartig.
Naast je intern onderzoek is deze fase de uitgelezen kans om écht naar je medewerkers te luisteren. Hierdoor kun je een beter werkgeversmerk neerzetten. Maar… je kunt jezelf ook nog eens verbeteren als werkgever. Luister naar de behoeften van je medewerkers en doe er écht iets mee. Op die manier kun je als werkgever jezelf een spiegel voorhouden. In het begin is dit wellicht wat onwennig en confronterend. Maar naar de toekomst toe helpt dit je alleen maar om te groeien. Naast de interne analyse is het belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Dit kun je absoluut niet vergelijken met de concurrentie van je corporate organisatie. Je voert dus echt een nieuwe externe analyse uit.
Als laatste is onderzoek naar je doelgroep essentieel. Het maken van buyer persona’s helpt bij het identificeren van je daadwerkelijke doelgroep. Jouw doelgroep die je op de markt gaat werven kun je natuurlijk vergelijken met je eigen medewerkers. Haal hier je voordeel uit. Je huidige medewerkers hebben kenmerken. Deze kun je doorvoeren in je buyer persona’s.
Fase 2: Employer Value Proposition en je strategie
Het combineren van de bovenstaande inzichten vormt de basis voor het neerzetten van een effectieve arbeidsmarktstrategie. Het Employer Value Proposition-model (kortweg EVP-model) helpt jou om je kernboodschap en jouw USP op de arbeidsmarkt te ontdekken. Je kunt hierdoor echt zien waar de match zit tussen de externe markt, het talent dat jij zoekt en de identiteit van je organisatie. Houd daarbij altijd je doel voor ogen. Is dat bijvoorbeeld het aantal sollicitanten verbeteren? Ofwel de kwaliteit van je sollicitanten? Of streef je juist naar het minimaliseren van je verloop?
Heb je de strategie en daarmee dus ook je ‘statement’ op de arbeidsmarkt? Kies dan per doelgroep welke communicatiemiddelen je gaat inzetten. Hoewel je strategie voor elke doelgroep dezelfde is, kunnen je communicatie en middelen per doelgroep verschillen.
Fase 3: inzet van communicatiemiddelen
Met een strategie in de hand is het tijd om over te gaan tot actie. Hier komt een scala aan communicatiemiddelen om de hoek kijken. We noemen een aantal mogelijkheden:
Interne communicatie: Dit is misschien wel het belangrijkste van je hele uitvoering. Zoals eerder benoemd: “extern winnen is intern beginnen”. Don’t forget: je huidige medewerkers kunnen jouw beste ambassadeurs zijn. Zorg voor een goede interne communicatie en betrek je huidige medewerkers bij je employer branding-activiteiten. Bijvoorbeeld via intranet of een interne app.
Vacatureteksten: Informatieve vacatureteksten kunnen leuk en aardig zijn, maar maak ze ook aantrekkelijk en inspirerend. Ze moeten de EVP weerspiegelen en kandidaten aanspreken. Denk eens na over de cultuur en talenten die je hebt gedefinieerd in je EVP… Hoe zet je deze vervolgens in?
Campagnes op social media: Gebruik platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram om je werkgeversmerk te promoten. Deel verhalen van medewerkers, successen en de unieke aspecten van je bedrijfscultuur. Hier zet je ook je werkgever-USP’s in. Jij bent immers uniek als werkgever, maar dit moet je wel overbrengen.
Werken bij-website: Een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke Werken bij-website is essentieel. Hier moeten potentiële kandidaten alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Denk aan vacatures, maar ook aan de cultuur van je organisatie. Met je werken bij-website kun je de eerste inhoudelijke kijk in de keuken geven.
Video’s en content: Visuele content zoals video’s en oneliners van medewerkers kunnen een krachtige impact hebben. Ze geven een authentiek beeld van de werkomgeving en cultuur. Je eigen ambassadeurs zijn hiervoor belangrijk.
Arbeidsmarktcommunicatie vs. corporate communicatie
De tone-of-voice, inhoud en kanalen zijn vaak anders, omdat de doelgroepen en hun behoeften verschillen. Bij arbeidsmarktcommunicatie draait alles om het opbouwen van een aantrekkelijke en authentieke werkgeversidentiteit.
Conclusie
Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding zijn onmisbare onderdelen van een succesvolle wervingsstrategie, vooral in de huidige arbeidsmarkt. Zorg voor een gedegen onderzoek. Ontwikkel vervolgens een doordachte strategie. En zet daarna de juiste communicatiemiddelen in. Jouw bedrijf kan dan een sterk werkgeversmerk opbouwen. Zo kan jouw organisatie de juiste talenten aantrekken en behouden. Dit proces vereist een andere benadering dan corporate communicatie. Maar… met de juiste kennis en tools kan het een aanzienlijke impact hebben op het succes van jouw organisatie.
Heeft jouw bedrijf behoefte aan ondersteuning bij het positioneren op de arbeidsmarktcommunicatie? Of het neerzetten van een sterk employer brand? Mannen van 80 staat klaar om je te helpen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om het beste talent aan te trekken en te behouden.
Interessant?
Lees ook onze andere blogs