Branding versus marketing: het geheim van succesvolle bedrijven

blog foto

Branding en marketing

Twee zaken waar we ons op dagelijkse basis mee bezig houden. Ook bij en door onze klanten zijn het veel gebruikte begrippen, met als grote verschil dat beide bij hen (vaak) op een hoop gegooid worden als ware het één gezamenlijke betekenis heeft. Dat dit zo gezien wordt, is niet gek. Beide hebben immers veel overlap en liggen in elkaars verlengde.

Desondanks is het belangrijk branding en marketing van elkaar te kunnen onderscheiden. In deze blogpost leggen we je uit waarom dat zo belangrijk is en wat het verschil is. Ook laten we zien hoe wij bij Mannen van 80 jouw bedrijf kunnen helpen om zowel je branding als marketing naar een hoger niveau te tillen.

Wat is branding?

Branding draait om het creëren van een unieke identiteit voor jouw bedrijf. Dat gaat verder dan een logo of een slogan; het is de ziel van je bedrijf, de emotionele connectie en ervaring die je opbouwt met je klanten zodat ze bij je terug blijven komen. Bij Mannen van 80 zien we branding als de basis van alles wat we doen. We helpen je om jouw merkverhaal te definiëren en te communiceren op een manier die blijvend resoneert met je doelgroep.
 


Onze aanpak in branding:

  1. Merkstrategie: Alles begint met het stellen van de juiste vragen: waarom, wat en voor wie? Aan de hand van verschillende sessies, methodes en workshops helpt dit ons om de koers van je merk te bepalen en een strategie te ontwikkelen die impact maakt. Fortuna is hiervan een goed voorbeeld, waarbij we samen met alle stakeholders het gevoel en de historie van de club wisten te vangen in één identiteit en boodschap.
     
  2. Conceptontwikkeling: Met een duidelijke strategie op zak, ontwikkelen we concepten die jouw merk tot leven brengen. Dit kan variëren van nieuwe productideeën tot innovatieve campagnes en ervaringen.
     
  3. Vormgeving: Op basis van je onderscheidende strategie en/of concepten gaan voor je aan de slag en zorgen voor een perfecte visuele vertaling die aansluit bij jouw merk en de doelgroep aanspreekt.
     
  4. Strategisch advies: We voorzien je (gevraagd of ongevraagd) continu van advies om je merkstrategie te blijven verfijnen en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.

Wat is marketing?

Marketing is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten, inclusief bijvoorbeeld marktonderzoek en reclame. Het draait om het bereiken van je doelgroep en hen te overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. Terwijl branding gaat over wie je bent, gaat marketing over hoe je je producten en diensten (op korte termijn) aan de man brengt. Dat deden we bijvoorbeeld ook voor JaJo projectontwikkeling, met als doel de verkoop van huizen in nieuwbouwwijk Neeldervelt.

Onze aanpak in marketing:

  1. Communicatie: We stellen samen een marketing- en communicatieplan op als sterke basis. Of het nu gaat om social media, video, webdesign, online advertising of traditionele marketing, wij zorgen ervoor dat jouw boodschap opvalt en blijft hangen. We ontwikkelen communicatie die niet alleen informatief is, maar ook inspireert en prikkelt.
     
  2. Copy: Sterke teksten zijn van onschatbare waarde. We stellen tekst op die we optimaliseren voor ieder medium dat we inzetten, zodat je boodschap altijd passend over de bühne komt.
     
  3. Vormgeving, fotografie en video: Visuele content is cruciaal in moderne marketing. We creëren samen prachtige beelden en video's die jouw verhaal op de juiste manier overbrengt en tot de verbeelding spreekt.

 

Conclusie: Branding v̶e̶r̶s̶u̶s̶ én marketing

Wie goed tussen de regels leest, heeft het al gemerkt: hoewel beide begrippen wel degelijk verschillen, is er veel overlap. Waar branding zich richt op het creëren van een (blijvende) sterke identiteit en imago voor de lange termijn, is marketing vooral gefocust het aanprijzen van je diensten en/of producten op de korte termijn.

Bij Mannen van 80 zijn we heilig overtuigd van de combinatie van beide; de een (marketing), kan eigenlijk niet zonder de ander (branding). Een goed voorbeeld hiervan in Qonnect, waarbij we vanuit een sterke strategische branding onder andere cross mediale marketingcampagnes ontwikkelden. Staat je branding als een huis, dan zijn veel vragen bij het opstellen van een marketingplan al beantwoord. Je kan marketing dan ook toetsen aan je branding. Blijkt uit het strategisch voortraject van je branding bijvoorbeeld dat je doelgroep zich niet of nauwelijks op social media bevindt, dan heeft het geen zin om je marketing hierop in te richten. Marketing kan je nieuwe klanten opleveren, maar branding zorgt ervoor dat ze ook klant blijven.

Met deze blogpost hopen we je een duidelijker beeld te hebben gegeven van het verschil tussen branding en marketing en hoe Mannen van 80 je kan helpen om beide effectief in te zetten voor jouw bedrijf. Of je nu net begint of een gevestigd bedrijf bent, wij staan klaar om je te ondersteunen en jouw merk naar het volgende niveau te tillen.