Het belang van goede fotografie
Één beeld zegt meer dan duizend woorden
Fotografie inzetten om je merkverhaal te versterken brengt in beeld hoe klanten jou zien. Want één beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom is de juiste fotografie ook ontzettend van belang bij het doorvoeren van een unieke bedrijfspositionering. De merkbeleving van (nieuwe) klanten moet aansluiten bij jouw doordachte strategie. Zelf aan de slag? De kunst van fotografie zit ’m in de volgende tips.
Persoonlijke boodschap
Fotografie is niet alleen belangrijk in offlinedesign (een poster, visitekaartje of brochure), maar juist ook in jouw onlinecommunicatie. Fotografie kan de webteksten levendiger maken en daarmee visueel aanvullen. En daarmee is het dé manier om het gewenste resultaat te bereiken. Jouw doelgroep moet zich immers goed voelen bij de organisatie. Maar… de doelgroep moet zich ook herkennen in jouw organisatie. Foto’s zorgen voor een persoonlijke ‘touch’ en gevoel van verbinding met een organisatie, bedrijf of merk. Laat zien wat je doet, waar je voor staat, wat jouw bedrijf produceert en met welke processen het te maken heeft. Het geeft in één blik de juiste focus weer. De persoonlijke ‘plaat’ is hierin écht jouw ‘wapen’ tot succes.
@Cohose, het gebruik van slangen, koppelingen en toebehoren in de praktijk
Sneller, korter, krachtiger
We krijgen er allemaal mee te maken, op welke manier dan ook. Minder tijd en er wordt meer van ons verwacht. Alles is en moet snel. Nóg sneller. We nemen niet meer de tijd om lange teksten te lezen. In één oogopslag willen we zien waar de tekst over gaat. Dat is hét moment om je lezer te raken, anders ben je zijn of haar interesse al direct kwijt. Zorg dus voor korte en krachtige beelden die inspelen op de belevingswereld van jouw klant. Zo neem je de klant ook écht mee in jouw verhaal.
Goede belichting
Goede lichtinval is belangrijk bij het maken van een goede foto. Voorkom harde schaduwen, laat het onderwerp mooi oplichten en creëer een natuurlijke glow. Helaas hebben we niet altijd de ideale lichtomgeving. Het is een kunst om in de natuurlijke omgeving van de klant te fotograferen. Maar ook te zorgen voor een goede belichting. Wanneer deze combinatie een uitdaging is, kun je nog altijd ondersteuning krijgen vanuit een reflectiescherm of studiolamp. Ook een raam kan zorgen voor de gewenste lichtinval. Laat dat licht wel op de juiste manier in je lens binnenvallen. Kijk van tevoren bijvoorbeeld met je hand hoe het licht valt om te bepalen wat nodig is. Afhankelijk van de wensen kan een flitser ook jouw maatje zijn. Met de juiste belichting scheelt het veel tijd bij de nabewerking dus win-win.
@Cohose, gebruik maken van lichtinval vanuit een raam
Zorg voor dynamiek
Kan een foto het maken of breken? Absoluut. Een onderscheidend beeld is al de helft van het werk. Een statische foto is standaard, één uit duizenden en geeft geen emotie of gevoel weg. Iets waar je lezer juist wél op aanhaakt. Hoe je een foto dynamisch maakt? Dit kan op verschillende manieren… Beweging kun je bevriezen. Denk bijvoorbeeld aan sporters die continu in beweging zijn. Deze beweging bevriezen maakt het beeld wel dynamisch, maar niet direct spannend. Om dit interessant te maken, kun je de achtergrond onscherp maken. Laat de compositie in jouw beeld ervoor zorgen dat je wilt blíjven kijken. Net even uit het midden, maar zorg wel altijd dat dit passend bij de klant is. Let er dus op dat je de interesse wekt van je lezer. Jouw inhoudelijke boodschap volgt daarna.
@Cohose, geen statische foto; een doorkijkje met scherpte/diepte
Inspirerende content
Jouw eigen beelden maken én gebruiken is de start van het creëren van unieke content. Deze beelden zeggen iets over jouw bedrijf, product of dienst. Daarmee wordt alle communicatie persoonlijker. Kijk niet naar wat anderen doen, maar gebruik je eigen inspiratie. Zorg dat jouw fotografie een sterke doorvertaling is van jouw bedrijfspositionering. Blogberichten met foto of video leveren 94 procent meer pageviews op dan berichten zonder foto's of video's. Denk ook aan andere beelden zoals infographics, grafieken en taartdiagrammen, die ook ondersteunend kunnen werken.
Sterke foto’s leveren een bijdrage aan de beeldvorming en sfeerbeleving voor je bedrijf of merk. Door de fotografie naadloos aan te laten sluiten bij het webdesign zorgen wij ervoor dat je bedrijf of merk de online uitstraling krijgt die het verdient. Een sterk webdesign in combinatie met professionele fotografie resulteren in het beste eindresultaat. Zelfs de fotografie bij je artikelen of blogposts kan van belang zijn.
Een mooi voorbeeld van inspirerende content en bovenstaande punten die wij hebben mogen verzorgen, is Cohose. Meer beelden zien? Kijk op cohose.com
Conclusie
Fotografie is de visuele vertaalslag van je bedrijf. Het brengt in beeld hoe klanten jou zien en vertelt in één blik waar je voor staat. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat het onmisbaar is bij het neerzetten van een sterke merkpositionering.