Kritisch denken als kracht

blog foto

Wij geloven in sterke merken

Met alleen een mooi ontwerp ben je er niet. Het is eeuwig zonde dat deze gedachte toch nog steeds bestaat. Maar het is niet gek: een huisstijl is het meest tastbare stuk als het gaat om het neerzetten van je bedrijf. Veel ondernemers beginnen daar dus ook mee. Echter komt een krachtige identiteit altijd voort uit een scherpe merkstrategie. Daarom geloven wij niet zo zeer in mooie dingen, maar in sterke merken. Dát moet het doel zijn van iedere ondernemer.

Start vandaag nog met kritisch denken, in alles!

Als je niet zomaar iets wilt ontwikkelen, is de stap voordat je begint met ontwerpen essentieel. Schiet nooit zomaar in de ontwikkeling, maar denk na over je idee, concept en strategie. Daarmee voorkom je ontwerpen en uitingen die alleen mooi zijn, maar bouw je aan doordachte communicatie. Hoe je dat moet doen? Door vandaag nog te starten met kritisch denken, in alles!

Kritisch denken is veel meer dan doelloos commentaar leveren. Kritisch wordt als eigenschap helaas nog vaak met negatieve aspecten geassocieerd, terwijl het juist voor een doorbraak binnen je bedrijf kan zorgen. Kritisch denken kan ervoor zorgen dat je elkaar uitdaagt en versterkt. En juist daarom geven we onze opdrachtgevers ook wel degelijk ‘ongevraagd’ advies. Maar wel altijd met een reden. Met ongefundeerde uitingen komt niemand verder, met onderbouwde en kritische gedachtes wél.

Zelfvertrouwen, durf en kennis zijn de vaardigheden en eigenschappen die een kritische denker moet bezitten. Het lastige is namelijk vaak dat er wel kritisch wordt gedacht binnen bedrijven, maar dat er niet over wordt gepraat. Niet elke bedrijfscultuur is hierop ingericht en niet elke medewerker voelt zich comfortabel genoeg om af te wijken van de mening van anderen. Daarom blijven ideeën vaak vlak of worden er te snel compromissen gesloten, terwijl één kritische opmerking al kan zorgen voor een verrijking van je idee of ontwerp.

Met onderbouwde en kritische gedachtes komen we verder.

Ga op zoek naar frisse denkers

Daarnaast geloven wij erin dat een kritisch denker vaak een externe is. Want hoe kritisch je ook bent ingesteld, iedereen wordt op enig moment (op bepaalde vlakken) branche- of bedrijfsblind. Daar is geen ontkomen aan. Ga op zoek naar frisse denkers die je kritische vragen durven te stellen. Geen ja-knikkers die meteen aan de slag gaan. Dan sla je een essentiële stap over en daar krijg je achteraf gegarandeerd spijt van.

Stel jij kritische vragen richting jezelf én je team?

Interessant?

Lees ook onze andere blogs