Templates; de voor- en nadelen

blog foto

De voor- en nadelen

Een misvatting waar we bij Mannen van 80 vaak tegenaan lopen is dat ons werk erop zou zitten wanneer we vanuit een merkstrategie een identiteit ontwikkeld hebben. Hoewel dit in uitzonderlijk geval klopt, is in de meeste gevallen niets minder waar. We zien een merk als een levend iets, iets dat blijft groeien, aanpassen en veranderen. Het gevaar daarbij is echter, dat als dit niet op een goede, gecontroleerde manier gebeurt, het afbreuk doet aan de kracht en identiteit van het merk. Om dit te voorkomen, blijven we graag betrokken bij de merken die we ontwikkelen. Als dit niet mogelijk is, denken we graag mee in creatieve oplossingen. Één van die oplossingen zijn templates. In deze blog zetten we de voor-en nadelen hiervan voor je op een rijtje.

ZOwonen presentatie template in Powerpoint

Wat zijn templates?

Het begrip template is erg breed, maar in dit geval beperken we ons tot templates die we kunnen voorzien van jouw branding. Templates zijn vooraf ontworpen stramienen die gebruikt kunnen worden voor diverse branding doeleinden zoals social media visuals, presentaties, visitekaartjes en meer. Ze bieden een kant-en-klare oplossing voor bedrijven die een consistente en professionele uitstraling willen behouden, maar dat wel zelf willen kunnen doen zonder de kosten van een volledig op maat gemaakt ontwerp. Voor ZOwonen ontwikkelde we bijvoorbeeld een presentatie template dat in te zetten is door alle medewerkers en voor de diverse doeleinden in de organisatie.
 

De voordelen van het gebruik van templates

Natuurlijk heeft het gebruik van templates een aantal voordelen. We zetten er hieronder een paar voor je op een rijtje die wat ons betreft de grootste voordelen zijn.

Efficiënt
Met templates kun je snel aan de slag. Je hoeft niet of nauwelijks na te denken over de vormgeving want je maakt gebruik van de vooropgezette regels en stramienen. Zeer efficiënt dus.

Toegankelijk
Templates zijn eenvoudig te gebruiken, ook voor mensen zonder ontwerpachtergrond of kennis. We maken templates meestal op in algemeen bekende software pakketten als Microsoft Office waardoor iedereen er mee uit de voeten kan.

Kostenbesparend
Eén template kun je voor meerdere, gelijksoortige doeleinden of varianten inzetten en hergebruiken. Denk aan visitekaartjes of presentaties. Dat kan goedkoper zijn dan telkens een los ontwerp op maat.

Consistentie
Voor ons als ontwerpers is dit wellicht wel het belangrijkste voordeel van templates; consistentie. Doordat templates vooropgezet zijn, zorgen ze voor een consistente uitstraling over verschillende platforms en materialen heen, wat essentieel is voor de herkenning en merkbeleving. Zo zijn voor Vitalis onder meer een folder template en social media template opgezet waarmee de uitstraling over diverse media consistent blijft.


Vitalis folder template en social media template


De nadelen van het gebruik van templates

Naast voordelen, zijn er echter ook genoeg nadelen aan het gebruik van templates. De nadelen die wat ons betreft het meest in het oog springen zetten we hieronder op een rijtje.

Beperkingen
Hoewel templates voor meerdere doeleinde gebruikt kunnen worden én je enige aanpassingen kunt doen, zijn er grenzen aan wat je kunt veranderen. Dit kan een probleem zijn als je specifieke ontwerpeisen hebt en dan is een template vaak niet meer toereikend.

Kwaliteit
Omdat templates normaliter in andere software wordt opgezet dan de ontwerpprogramma’s waar we doorgaans mee werken, zijn er beperkingen in de mogelijkheden. Iedereen moet ermee kunnen werken, en dat zonder de branding aan te kunnen passen, waardoor we templates ‘foolproof’ moeten opzetten. De kwaliteit neemt daardoor logischerwijs ook mee af.

Controle
Door templates te gebruiken neemt de controle van de hierin gemaakte zaken af, waardoor er mogelijk niet meer kritisch gekeken wordt naar de inhoud. Als de inhoud niet voldoet, straal dit ook af op het merk. Wanneer je een ontwerp laat vormgeven, word je gedwongen kritisch te kijken naar zowel de boodschap als de vormgeving, en beperk je zo de foutmarge.

We zien een merk als een levend iets, iets dat blijft groeien, aanpassen en veranderen.

Conclusie

Het gebruik van templates kan een effectieve manier zijn om snel en kostenefficiënt een professionele uitstraling te creëren en behouden. Het is echter ook belangrijk om de beperkingen te begrijpen en ervoor te zorgen dat je de juiste balans vindt ten behoeve van je merkbeleving. Bij Mannen van 80 helpen we je graag bij het vinden van de beste oplossing voor jouw specifieke behoeften; of dat nu met behulp van templates, volledig op maat gemaakte ontwerpen of een mix is.

Meer informatie en advies? Neem contact met ons op!