Vergelijk je bedrijf met een dier!
Merksessies
In strategische merksessies stellen we regelmatig de vraag: “Als je merk een dier was, wat voor dier zou het dan zijn?’’ En dat doen we niet zomaar. Om jezelf als bedrijf te kunnen onderscheiden, moet je weten wat jouw visie is. Dat betekent kijken naar het bedrijf anno nu. Wat is onze toegevoegde waarde? Hoe willen we gevonden worden? Maar ook vooruit en terug durven kijken. Daarbij helpt het stellen van vragen.
Waarin ben je uniek?
Waar staat jouw bedrijf voor? Hoe wil je dat anderen (klanten, medewerkers en partners) jouw bedrijf zien? Waarin ben je uniek? Deze vragen geven antwoord op jouw merkpropositie. Hetgeen waar jij voor staat. Maar om te waken voor gemiddelde antwoorden en standaard uitkomsten, zoeken wij ook graag associatiemethodes op. Het helpt om tot nieuwe inzichten te komen en los te komen van huidige structuren. Wij zoeken liever de grenzen op. Bijsturen kan altijd nog! Jouw merk associëren met een dier, persoon of automerk kan écht onwijs nuttige inzichten opleveren.
Ons advies is om elk jaar een merksessie te plannen. Benadruk de bedrijfsdoelen en leg deze naast de merkstrategie. Komt dit overeen? Sluit de dienstverlening ook aan bij je merkbelofte? Een merkstrategie opstellen is één, dat consequent doorvoeren is een tweede.
Met welk dier wij het bedrijf vergelijken?
Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven. Hoewel we vooral andere bedrijven helpen met hun merk, doen we dat natuurlijk ook bij onszelf. Met welk dier wij Mannen van 80 vergelijken? Een raaf, omdat een raaf:
- Niet handelt op basis van gevoel maar op basis van kennis: wij onderbouwen elk advies.
- Bepaalde ‘gereedschappen’ inzet om zijn doel te bereiken: wij gebruiken bewezen tools en methodieken om tot een kern te komen.
- Een groot aanpassingsvermogen heeft: wij kunnen elke uitdaging aan, door onze route naar succes aan te passen als dat nodig blijkt.
- Staat voor creativiteit en transformatie: samen tillen we een bedrijf of merk naar een hoger level. We zijn niet bang voor uitdagingen en veranderingen.
Dus: waar staat jouw bedrijf voor? Welke kenmerken van dieren zie jij ook terug in jouw bedrijf? En waar zou je naartoe willen? Dit is een hele leuke oefening om te doen, ook met verschillende stakeholders binnen een organisatie. Je zal zien dat de verschillende inzichten en interpretaties over en weer tot denken zetten!
Wil je meer van deze technieken om op een andere manier aan je strategie en communicatie te werken, dan nodigen we je graag uit voor een goede kop koffie en dito gesprek.
Interessant?
Lees ook onze andere blogs