Vormgevers & verwachtingen
Verwachtingen kunnen inspireren én frustreren. Als ze niet aansluiten bij wat je wil en kan, werken ze averechts. Verwachtingsmanagement is daarom soms moeilijk, maar ook zó waardevol. Een goede afstemming vooraf (die al begint bij de eerste kennismaking!) is voor ons een must om een project tot een succesvol resultaat te brengen.
We nemen je mee in een voorbeeld
Wat we merken, is dat klanten vaak een bepaald beeld of een bepaalde verwachting hebben over het inschakelen van een grafisch vormgever. Logisch natuurlijk! Het is onze taak om deze verwachting in beeld te brengen en te overtreffen óf om op tijd in gesprek te gaan over deze verwachting.
We nemen je mee in een voorbeeld. Wat we vaak tegenkomen is dat opdrachtgevers verwachten dat aan de oplevering van een nieuwe huisstijl een keuzemoment vastzit. Ze hopen drie opties te ontvangen, waarna ze zelf de doorslag kunnen geven.
Onze vraag is dan: waarom? Op grond van welke criteria maak je als klant een beslissing voor de juiste uitwerking? Meestal is dit op basis van gevoel en op basis van datgeen wat je het meest aanspreekt: de uitstraling.
Maar er is zoveel meer dat jouw keuze zou moeten beïnvloeden. Wij maken van strategisch, onderbouwde inzichten een visuele vertaling. Dat is geen toevallige keuze. Dat is een logische vertaling van strategie naar identiteit. Betekent dit dat onze ontwerpen er niet fraai uit zien? Natuurlijk wel, maar dat moet nooit (alleen) het uitgangspunt zijn.
De vraag is dan ook: waarom verwacht je een keuzemoment als je een professional inschakelt? Je mag er toch vanuit gaan dat diegene met zijn of haar expertise je alleen het voornaamste advies geeft? Wij zijn daar heel duidelijk in: je ontvangt van ons één ontwerp, maar dat is dan ook meteen het allerbeste. Wij maken de beslissingen, want wij kunnen keuzes beargumenteren vanuit strategische inzichten en wij kunnen er onafhankelijk naar kijken. Geloof ons: een frisse blik kan wonderen doen voor je merkidentiteit.
Drie voorstellen presenteren als vormgever zijnde? Dat vinden wij een zwaktebod.
De klant betaalt immers voor professionaliteit, creativiteit en ervaring. Vormgevers stellen dit vaker voor, maar het is dan voor ons gevoel puur het afdekken van hun eigen onkunde: “Als ik drie opties geef, zit er vast één bij die de klant aanspreekt.’’ In onze ogen hoeft de klant hetgeen wat wij maken niet eens mooi te vinden. Het gaat erom dat het de doelgroep op de juiste manier aanspreekt. Dáár doen we het voor.
Als je een klant keuzes geeft, hoever ga je daar dan in mee? Keuzes maken betekent compromissen sluiten. Op deze manier verliest een ontwerp alle kracht. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Vertrouw op ons, op het concept achter de huisstijl en op de strategische inzichten die erin zijn verwerkt. Dan ga je écht impact maken met je nieuwe bedrijfsidentiteit!
Interessant?
Lees ook onze andere blogs